A közelmúltban ünnepelte bevezetésének, meghonosításának harmincadik évfordulóját a rendőrség ifjúságvédelmi, biztonságra nevelő iskolai programja, a D.A.D.A. A prevenciós programsorozat beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
A rendőrség hivatalos weboldalán, a police.hu-n számolt be a jubileumról, a program előzményeiről: „A magyar D. A. D. A. program megszületése a Budapesti Rendőr-főkapitányság és a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályvezetőinek kutatómunkáján alapul: ők találtak rá az amerikai D.A.R.E. programra, amely az adaptációs eljárást követően a leginkább megfelelt a rendőrség által képviselt ifjúságvédelmi megelőzési elképzeléseknek. Az 1993-ban indított programot az elmúlt 30 évben négyszer korszerűsítették. Az eredeti betűszó összetevőit – dohányzás, alkohol, drog, AIDS – jelentősen bővítve a program részévé vált többek között az internet és a média veszélyeire felkészítés, valamint a kommunikáció és a konfliktuskezelés. A 2010/2011-es tanévtől a D. A. D. A. program immár megújított, kompetenciaalapú oktatási anyaggal jelent meg az iskolákban.”
A D. A. D. A. készség- és képességfejlesztő, helyes önértékelésre nevelő, önbecsülést építő program. Célja, hogy a gyermekek mindenkor felismerjék a veszélyhelyzeteket, meg tudják különböztetni a pozitív és negatív befolyásolást. Ki tudják számítani döntéseik és cselekedeteik következményét, eredményét. Képesek legyenek ellenállni még a kortársaiktól érkező csábításnak és kínálásnak is, konfliktusaikat úgy oldják meg, hogy abból kikerülve ne érezzék vesztesnek magukat. A programsorozatban általános iskolás tanulók vesznek részt.
Az eltelt három évtizedben a D. A. D. A. és a rendőrség más iskolai programjai a mindenkori társadalmi, edukációs és bűnmegelőzési elvárásokat figyelembe véve biztosítják a gyermekek és fiatalok ismereteinek bővítését, illetve olyan rendőrök kiképzését, akik a tanintézetek életének aktív részeseivé válnak.
A D. A. D. A. program rövid ismertetése
A program kiemelt céljai:
- személyiségfejlesztés: önismeret, mások megismerése, problémamegoldó technikák elsajátítása, felelősségvállalás, gyermekek jogai és kötelességei
- szabálykövetés: közlekedési szabályok, mindennapi élet szabályai, jogszabályok, törvények
- biztonság: személyes biztonság a közlekedésben, az idegenekkel szemben, ha egyedül van, és szenvedélyek vonatkozásában (alkohol, drog, viselkedési addikciók, stb.)
- viselkedési panelek kialakítása (szituációs és szerepgyakorlatok, játékok, a „nem”-et mondás elsajátítása)
A D. A. D. A. két részre tagolódik:
Az alsó tagozatos törzsanyag minimum 14 előadásból áll, 9-10 éveseknek szól. Főbb témakörei: szabályok-normák, kockázat-következmény, biztonságban lenni, jogok-kötelességek, érintések, erőszak, „Jó hecc”.
A felső tagozatos törzsanyag minimum 23 előadásból áll, 12-13 éveseknek szól. Főbb témakörei: önismeret, tolerancia, támogatási rendszerek, viselkedési addikciók, a média hatásai, barátválasztás és hulliganizmus, erőszak, szexuális bűnözés, drogok, törvények-szabályok, ifjúkori bűnözés és konfliktuskezelés, felelősségvállalás.
– A felsős diákok szocializációjában fontos elemeket kell beépíteni, mivel a felmérések erre a korra teszik az első tudatos találkozást a devianciákkal, a drogokkal és az élet egyéb kihívásaival – olvasható a rendőrség programismertetőjében.
A D. A. D. A. átfogó célja felkészíteni a diákokat az őket érintő veszélyek felismerésére és elkerülésére. Képessé tenni őket a helyes és nem helyes döntések megkülönböztetésére, a veszélyes helyzetek/dolgok felismerésére.
„Legyenek tisztában az őket veszélyeztető magatartásokkal, és tudatosan vállalják fel döntéseik következményeit, és a hozzá kapcsolódó felelősséget. További cél, hogy ne váljanak bűncselekmények áldozataivá, illetőleg ne kövessenek el büntetendő cselekményeket”.
Fotó, szöveg forrása: police.hu