Hírek

Egyre több iskola vezet be kortárs bántalmazás kezelésére protokollt. Ismertetjük a főbb elemeit

Egyre több általános és középiskola készít saját bullying kezelési protokollt a kortársbántalmazás megelőzése és a megfelelő segítségnyújtás érdekében. A protokollhoz szorosan kapcsolódva esetkezelő csoportok alakulnak. Az oktatási intézmények tájékoztatási kötelezettséget vállalva gondoskodnak arról, hogy minden tanuló, minden szülő, és az iskola valamennyi munkatársa megismerje a protokoll tartalmát. Cikkünkben a protokoll főbb, jellemző elemeit ismertetjük.

Iskolai elkötelezettség, állásfoglalás

A protokoll bevezető részében az oktatási intézmény elkötelezettségét fejezi ki az iskolai, diákok közötti bántalmazás megelőzése, visszaszorítása, megfelelő kezelése mellett. A bántalmazással kapcsolatban nevesíti az ún. zéró tolerancia elvét, ami azt jelenti, hogy az iskola a bántalmazás semmilyen formáját elítéli, nem tartja megengedettnek. A bullying következményeire is felhívják a figyelmet. (A protokoll elkészítéséhez az ENABLE anti-bullying program eljárásrendje hasznos kiindulási alapként szolgálhat.)

Fogalomtisztázás – Mi minősül kortárs, iskolai bántalmazásnak?

A protokoll fontos része a fogalomtisztázás. A lényeges információk ezzel kapcsolatban:

A bullying:

  • szándékos agresszív, passzív-agresszív viselkedés
  • rendszeres, ismétlődő, akár hosszú ideig is fennáll (nem egyszeri konfliktus)
  • egyenlőtlen erőviszonyok állnak fenn a résztvevők (áldozatok, bántalmazók) között (státuszfölény, hatalomgyakorlás)
  • formái: fizikai, szóbeli, kapcsolati v. szociális, online-internetes, szexuális

A bullying formái részletesebben:

  • Fizikai: a diáktárs megütése, megrúgása, lökdösése, testi sérelem okozása; személyes holmijának eltulajdonítása, elrejtése vagy megrongálása. A másik testi határainak figyelmen kívül hagyása, az intim területeken való tiszteletlen érintések.
  • Verbális (szóbeli): a másik kigúnyolása, gúnynév használata; csúfolás; szidalmazás; fenyegetés; megfélemlítés.
  • Kapcsolati-szociális: pletykák vagy hazugságok terjesztése egy diáktársról; nyilvános megalázás, megszégyenítés; kirekesztés a csoportból, közösségből, figyelmen kívül hagyás.
  • Cyberbullying (internetes bántalmazás): erőszakos üzenetek küldése valakiről egy csoportnak; rosszindulatú tartalmak posztolása valakiről; képmással való visszaélés az online térben (fotómontázsok, videómontázsok készítése, posztolása az illető tudta/beleegyezése nélkül), szándékos kirekesztés egy csoportból; fenyegető, megfélemlítő üzenetek küldése online vagy telefonon keresztül; „személyiséglopás”.
  • Szexuális zaklatás: szexuális jellegű, nem kívánatos testi, szóbeli vagy non-verbális magatartás. Célja vagy hatása egy másik személy méltóságának megsértése, és megfélemlítő, ellenséges, megalázó,megszégyenítő vagy támadó környezet teremtése. Online formában is megvalósulhat (pl. kéretlen, korhatáros pornográf videók továbbküldése diáktársnak megszégyenítő üzenetekkel, zaklató módon stb.).

Iskolai bántalmazás – Milyen esetekre vonatkozik?

Fontos tisztázni ezt a kérdést is, mert fontos egységesen értelmezni például azt a jelenséget, amikor az online zaklatás diáktársak között történik, iskolán, tanítási időn kívül. Az iskolai szünetekben történő bántalmazás esetén az iskola nem tud azonnal fellépni, de az osztályfőnököt/iskolavezetést célszerű tájékoztatni ezen esetekről, mivel a bullying negatívan hat az osztályközösségre, az áldozatok pedig támogatást igényelnek. (Kerülni kell a címkézést, hiszen a bántalmazó maga is lehet áldozat, ahogy az áldozat is belecsúszhat bántalmazó szerepbe.)

Iskolai bullyingnak tekinthető minden olyan eset, ami:

  • az iskola diákjai között történik
  • az események az iskolában történnek
  • és/vagy hatással vannak a közösségre

A bántalmazás szereplői

  • Bántalmazó
  • Bántalmazott
  • Szemlélő (nem avatkoznak be, nem foglalnak állást)
  • Támogató/Csatlós (a bántalmazó mögött állnak)
  • Védelmezők (áldozatot védik)

Intervenció – Bullying helyzetek kezelése

  • A bántalmazás (DE nem a bántalmazó) elítélése
  • A bántalmazó viselkedés megszüntetése
  • A bántalmazott támogatása, védelme
  • A bántalmazásban résztvevők kapcsolatának helyreállítása
  • A bántalmazó segítése

Esetkezelő team

Egyre több iskolában alakul bullying kezelésére ún. esetkezelő team, melynek tagjai az intézményben dolgozó, a feladatra önként jelentkező pedagógusok, osztályfőnökök, igazgatóhelyettes(ek), iskolapszichológus, gyermekvédelmi felelős, iskolai szociális segítő. Az esetkezelő team felállításában és működtetésében az iskolavezetés vállal hangsúlyos szerepet.

A feltárás folyamata

  • Bullying eset jelzésének fogadása, dokumentálása (jelzés: osztályfőnöknek). A jelzés érkezhet tanulótól, pedagógustól, iskolai alkalmazottól, szülőtől, iskolapszichológustól, más személytől. A jelzés történhet az esetkezelő team tagjainak személyes megkeresésével, írásban vagy telefonon. A team a névtelenül érkező jelzéseket is kivizsgálja. A bántalmazáskezelés folyamatáról minden esetben feljegyzés készül.
  • Támogató beszélgetés a bántalmazottal/áldozattal. Baráti kapcsolatok kialakításának segítése pedagógus(ok) által, szükség esetén iskolapszichológus bevonása.
  • Konfrontatív – szembesítő – beszélgetés a bántalmazóval. A bántalmazáskezelő team tagjai állást foglalnak az áldozat támogatása, segítése mellett, és elutasítják a bántalmazást, de nem a bántalmazó személyét.
  • A résztvevők kapcsolatának helyreállítása. Az esetkezelő team tagjai egyértelmű üzenetet közvetítenek a bántalmazó felé: az iskolában nem megengedett a bántalmazás, ezért azt be kell fejeznie. A bántalmazónak magának kell megoldást javasolnia arra, hogyan fog változtatni viselkedésén.
  • A közösség bevonása, védelmezők aktivizálása. Az osztályfőnök feladata: 2-3 proszociális diák bevonása, akiket az áldozat megnevezett, mint barátai. Feladatuk az áldozat támogatása, mellette állás az elkövetkező időszakban.
  • Utánkövetés 2-3 hetente (ismételt beszélgetés a bántalmazóval és az áldozattal, a cél annak feltárása, hogy a helyzet miben változott?)
  • Érintett szülők tájékoztatása

Bullying következmények

Lehetőségek:

  • Közösségért végzett munka
  • Ha a bántalmazás olyan súlyosságú, és nem szűnik meg, a bántalmazó szóbeli és írásbeli figyelmeztetésben részesülhet vagy fegyelmi tárgyalásra is sor kerülhet
  • Ha a bántalmazás során büntetőjogi felelősség is megállapítható, akkor a rendőrség bevonása is szóba jöhet
  • A súlyos bántalmazásról az iskola gyermekvédelmi jelzést küld a gyermekjóléti szolgálat felé (iskolai szociális segítő bevonásával)
  • Ha szükséges, az érintett szülők bevonásával összehívható ún. egy esetkonferencia is az iskolában


Az iskolai bántalmazáskezelési protokoll összeállításánál felhasználható szakirodalom:

  • ENABLE antibullying program
  • Jármi É. & Piros V. (2017): Az iskolai bántalmazás: bullying – In: N. Kollár KatalinSzabó Éva (szerk.): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve II., Osiris, pp. 266- 286.
  • Olweus, D. A. (1999). Az iskolai zaklatás. Educatio, 8(4), pp. 717–737.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük