Többféle ún. részeg szemüveg van már hazánkban is forgalomban, melyek a különféle tudatmódosító szerek által kiváltott hatásokat, egyéb – óvatosságot, figyelmet igénylő – fizikai állapotot (szemfáradtság, alváshiány) hivatottak megérteni és tudatosítani. Ezen eszközöket edukációs, prevenciós foglalkozások, programok keretében 3. kerületi általános és középiskolások is kipróbálhatják, az Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ iskolai szociális segítőinek bevonásával.
Ezeket a szemüvegeket leegyszerűsítve csak részeg szemüvegnek nevezik, noha többféle tudatmódosító szer használatát szimulálják, azok hatásaira felhívva a figyelmet. A szemüvegek torzítják a látómezőt és a fókuszálást, így utánozzák a különböző szerek által tapasztalt hatásokat – például zavarodottság, látásélesség csökkenése, egyensúlyvesztés -, ezzel hozzájárulhatnak a balesetek és sérülések megelőzéséhez.
A részeg szemüvegek valósághű képet adhatnak az alkohol- vagy szerfogyasztás okozta látászavarokról, a szem-kéz koordináció zavarairól, a homályos vagy kettős látásról, a perifériás látás csökkenéséről, a látótér beszűküléséről. Fontos megjegyezni, hogy a részeg szemüveg csupán szimuláció. Nem tudja teljes mértékben „leírni” a módosult tudatállapot összes aspektusát, például az érzelmek, a gondolkodás és a viselkedés változásait.



A nagyobb diákok számára tartott prevenciós foglalkozások során a tinédzserek megtapasztalhatják, milyen érzés lehet például enyhén ittasan vagy részegen vezetni, és milyen hatásokkal járhat ez az állapot. A szemüveg használata segíthet a fiataloknak megérteni a veszélyeket, az alkohol- vagy drogfogyasztás kockázatait.
A 3. kerületi általános és középiskolák élhetnek az ingyenes prevenciós foglalkozások lehetőségével. A foglalkozások tanóra keretében és nagyobb iskolai programokon egyaránt megvalósíthatók, az ÓCSTGYVK iskolai szociális segítői fogadják a felkéréseket.
A foglalkozások során a diákoknak különböző nehézségű ún. nagymozgásos és finommotorikai feladatokat kell megoldaniuk szemüvegben. Tapasztalataikat, véleményüket megosztják a többiekkel; mindegyik szemüveg más. A szemüvegekben a legegyszerűbb feladat is feladja a leckét, az általános tapasztalat az, hogy kevésbé uraik a saját testüknek, a mozdulataiknak, megváltozik az érzékelésük, lassul a reakcióidejük, „ügyetlenebbé” válnak. A tanulság pedig az – ahogy azt a gyerekek a mai foglalkozáson megfogalmazták -, hogy jóval biztonságosabb tiszta tudattal éln, a kontrollvesztettség állapota ugyanis kiszolgáltatottá teszi az embert, ráadásul másokat is veszélybe sodorhat.