Az iskolakezdés gyerekek, szülők számára egyaránt izgalmakkal teli folyamat, ezúttal az iskolakezdéshez, a felkészüléshez igyekszünk hasznos információkat nyújtani.
Az iskolakezdés anyagi kiadásainak mérséklésében Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata beiskolázási támogatással és ingyenes tanszercsomaggal segíti a családokat. A tanév megkezdéséig közel 850 tanszercsomagot adnak át a szülőknek
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata az általa fenntartott óvodáiból elballagó, az általános iskola első osztályát megkezdő gyermekek részére 2024-ben is ingyenes iskolai tanszercsomagot biztosít. A tanév megkezdéséig közel 850 tanszercsomag talál gazdára, ezeket jellemzően már az óvodai ballagás alkalmával megkapták a szülők. Részletek >>
A fizikai felkészítés egyik fontos része a gyerekek bioritmusának finomhangolása, ami nemcsak a minőségi és mennyiségi alvásidőt foglalja magában, hanem az esti lámpaoltás idejének kijelölését, következetes betartását valamint az azonos időpontban történő reggeli ébresztést is érdemes legalább egy héttel az iskolakezdés előtt elkezdeni.
Az egészséges étrend fontosságát sem lehet elégszer hangsúlyozni! A fizikai felkészítéssel segíthetjük, hogy a gyerekek energikusak és koncentráltak legyenek.
Amennyiben a gyermek eltérő fejlődésű, és erről van is szakszerű diagnózis, feltétlenül javasolt a tanév elején személyes konzultációt kezdeményezni az osztályfőnökkel, az iskolában elérhető szakemberekkel (fejlesztőpedagógus, iskolapszichológus, szociális segítő stb.). Ezzel a gyermek beilleszkedését segítjük.
Amennyiben nincs diagnózis, előfordulhat, hogy a szülő visszajelzést kap az osztályfőnöktől esetleges nehézségekről (például: viselkedési, beilleszkedési, magatartási zavar, figyelemzavar stb.). Ezeket a visszajelzéseket érdemes komolyan venni, ha a szülő bizonytalan, bátran kérjen segítséget az iskolában elérhető szakemberektől: fejlesztőpedagógus, iskolapszichológus, iskolai szociális segítő, iskolaorvos, iskolai védőnő stb.
Szellemi, érzelmi felkészítés
A szülők pozitív hozzáállása bátorítólag, inspirálóan hat a gyerekekre az iskolával kapcsolatban is.
Segítsük a gyerekeket a társas kapcsolatok kialakításában, építésében, iktassunk be rendszeresen játszótéri találkozókat, közös játékokat, vegyünk részt közösségi programokon. A közös, együttműködést igénylő játékok, feladatok szintén fejlesztik a szociális készségeket.
Szülőként rendszeresen kezdeményezzünk beszélgetést a gyerekekkel, biztosítsuk őket arról, hogy bármilyen kérdésük vagy félelmük van, azt megoszthatják velünk.
A szerepjátékok is fejlesztik a szociális kompetenciákat. A gyerekek különböző helyzetekbe képzelhetik magukat, ami segít nekik megérteni mások nézőpontját és fejleszti az empátiájukat. Érdemes beszélgetni a gyerekekkel arról is, hogy lehet megoldani a konfliktusokat békés módon, hogyan lehet megbeszélni a problémákat, kompromisszumot kötni, bocsánatot kérni.
Ha a beilleszkedés valamiért nem zökkenőmentes, nagyon fontos szerepe van a nyílt kommunikációnak! Fontos tudatosítani szülőkben, gyerekekben is, hogy konfliktus, bántalmazás esetén segítséget kérhetnek az iskolában. Nem csak az osztályfőnöknek tudják jelezni a nehézséget, segítséget kérhetnek az iskolapszichológustól, az iskolai szociális segítőtől is.