Fontos témával foglalkozik Gál Luca cikke az eduline.hu-n.
Folyamatosan izeg-mozog, nem tud csendben maradni, zavarja az osztálytársait az órán: ilyen és ehhez hasonló problémákkal sok gyerek küzd az iskolában, amelyeknek akár komolyabb okai is lehetnek a háttérben. Ennek feltárásában segíthet a szakértői vizsgálat, mégis az általunk megkérdezett gyógypedagógusok szerint sok szülő gyakran hallani sem akar róla.
A szakértői tapasztalatok alapján számos okból kifolyólag vonakodhatnak a szülők vizsgálatot kérni: félnek, hogy ezáltal stigmatizálják a gyereket, a diagnózis negatív hatással lesz a jövőjére, vagy ezek után majd másképp bánnak vele. Emellett az is felmerülhet a szülőkben, hogy a szakértői vélemény róluk mond ítéletet, mintha nem lennének képesek megfelelően gondoskodni gyerekük fejlődéséről.
Mindezekkel szemben mégis nagyon fontos a szakértői vélemény kiállítása, ha annak felmerül az igénye. Ennek célja, hogy pontosan felmérjék a gyerek esetleges speciális igényeit, és javaslatokat tegyenek a megfelelő fejlesztési módszerekre, oktatási formákra vagy további ellátásokra. Az eduline.hu cikke itt olvasható teljes terjedelmében >>
Gyermekvédelmi megközelítésben elhanyagolásnak számít, ha egy gyermek nem kapja meg a szakértői vizsgálat nyomán előírt fejlesztéseket. Az észlelő- és jelzőrendszer tagjai (pedagógusok, fejlesztőpedagógusok, óvoda- és iskolapszichológusok stb.) ilyen esetben gyermekvédelmi jelzést kötelesek tenni a gyermek lakóhelye/tartózkodási helye szerint illetékes családsegítő központnál, gyermekjóléti szolgálatnál írásban. A jelzést követően családsegítő lép kapcsolatba a családdal annak érdekében, hogy a gyermek hozzájuthasson a számára szükséges fejlesztésekhez. A korai diagnózis, korai fejlesztés fontosságára is érdemes felhívni a szülők figyelmét!
Mit jelent a korai fejlesztés?
„Korai fejlesztésre azoknak a 0-5 év közötti gyerekeknek van szükségük, akiknek a fejlődése eltér a velük azonos korúakétól. A célcsoportba tartoznak megkésett vagy eltérő fejlődésű, sajátos nevelési igényű gyerekek és családjaik is.
A kora gyermekkori beavatkozás ezen gyermekek tervszerűen felépített fejlesztőprogramja, amely diagnosztikai vizsgálatot, gyógypedagógiai fejlesztést, tanácsadást, pszichológiai segítségnyújtást és terápiás szolgáltatásokat foglal magába. Minden fejlesztési program egyéni, összeállításakor figyelembe veszik a gyerek állapotát és a család körülményeit is. A folyamatban számos szakember vesz részt, többek között gyermekorvos, gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, pszichológus és integrációs szakember.
Az időben megkezdett komplex segítségnyújtás javít a gyermek állapotán, a család életminőségén, hozzájárul a gyermek kortárs közösségbe való zökkenőmentesebb beilleszkedéséhez.” (Forrás: unicef.hu/korai-fejlesztes-kerdesek-es-valaszok)
A szülők gyermekükkel kapcsolatos dilemmáikkal, kérdéseikkel felkereshetik az óvodákban, iskolákban elérhető óvodai és iskolai szociális segítőket is.