Október az Európai Kiberbiztonsági Hónap, melynek idei jelmondata: „Légy okosabb, mint egy hacker!” Az Európai Uniós Kiberbiztonsági Ügynökség idén tizenegyedik alkalommal hirdette meg a kampányt, ennek apropóján a BRFK Bűnmegelőzési Osztálya a következő tanácsokat adja.
De előbb térjünk ki arra, hogy mi módon érintheti ez a téma a gyerekeket?
Minden bank egyedileg határozza meg, hogy hány éves kortól lehet náluk bankszámlát nyitni kiskorúak számára, de általánosságban elmondható, hogy a legtöbb gyermekeknek szóló bankszámla 14 éves kortól válik elérhetővé. Létezik azonban olyan megoldás is, ahol nincs életkori elvárás, és már a születés napjától kezdve van lehetőség számlát nyitni a gyermek nevére. Egyes számlacsomagok egyenértékűek egy felnőtteknek szóló számlával, így akár az összes banki funkció – mint például készpénzes és netbanki tranzakciók, utalások, kártyás fizetés stb. – elérhető gyerekek számára is. Van arra is megoldás, hogy a gyerekek csak bizonyos banki szolgáltatásokat vehessenek igénybe, annak érdekében, hogy ne hozzanak meggondolatlan döntéseket és ne legyenek kitéve visszaéléseknek.
Íme, a rendőrség tanácsai!
Az adathalász csalók sok esetben telefonon próbálják meg az ügyfelek bizalmas banki adatait,
pénzét megszerezni. Tipikus példa erre, amikor a hívó fél valamelyik bank munkatársának
adja ki magát, és egy hamis történetet kitalálva próbál bankkártya adatokat vagy internetbanki
belépési adatokat kicsalni, vagy olyan alkalmazás telepítésére rávenni a gyanútlan ügyfelet,
ami egy adathalász alkalmazás.
Milyen hamis történettel állnak elő legtöbbször a csalók?
Miből jöhetünk rá, hogy a telefonvonal másik végén egy csalóval van dolgunk?
- Arra hivatkoznak, hogy gyanús tranzakciót észleltek az ügyfél bankszámláján, és ezért kérnek banki adatokat, vagy arra próbálják rávenni az ügyfelet, hogy átutalást hajtson végre, és a pénzét egy biztonságos számlára utalja át.
- Távoli elérést lehetővé tevő alkalmazás letöltetésére akarják rávenni az ügyfelet azzal az indokkal, hogy az egy biztonsági program.
- Szolgáltatás aktiválásához kérnek adatokat.
- Kihagyhatatlan ajánlat lehetőségével veszik rá az ügyfelet, hogy tranzakciót hajtson végre.
Mire figyeljünk?
- A bank soha nem kér internetbank felhasználónevet, jelszót, illetve PIN-kódot, egyszer használatos kódokat.
- A bank soha nem kér bankkártya adatokat.
- A bank telefonos ügyintézője az azonosítás során a születési időn és helyen, illetve az édesanya leánykori nevén kívül nem szokott más adatot kérni.
- A bank soha nem kéri arra az ügyfelét, hogy indítson utalást egy magán számlaszámra.
- Soha nem kér meg arra, hogy telepítsünk programot a telefonunkra.
- Soha nem kérik arra, hogy módosítsuk a beállíttt limitünket a bankszámlánkon.
Sok esetben a csalók banki ügyintézőnek adják ki magukat, ezért érdemes fenntartásokkal kezelni az állítólagos, bankból érkező telefonos bejelentkezéseket!