Az iskolai – diákok közötti – konfliktusokkal, azok kezelésével a gyerekekkel iskolai környezetben foglalkozó szakemberek tanórai keretben is foglalkozhatnak, egy-egy ilyen alkalom hozzájárulhat az iskolai szociális készségek fejlesztéséhez, a csapatkohézió erősítéséhez.
Kisebb konfliktushelyzetek az iskolákban úgyszólván mindennaposak a tanulók között, mégis, ezeket az eseteket is érdemes komolyan venni, rámutatni arra, hogy a diáktárs bántása nem elfogadható norma. Ha mégis megtörténik, a konfliktust lehet okosan kezelni, a konfliktuskezelés elsajátítható, a konfliktus által kiváltott negatív érzések pedig feloldhatók, és erre célszerű is törekedni. Az ún. iskolai szociális készségeket illetően ez is a tanulási folyamat része.
Az iskolai szociális készségekről Eppel-Pásztor Adrienn iskolapszichológus összeállított egy nyomtatható plakátot. Jó alapot nyújt a gyerekekkel közös beszélgetésre.
A közösen megalkotott osztályszabályok is jó sorvezetők lehetnek a tanulók számára. Projektmunka keretében plakát is készíthető, amely a közösség értékeire hívja fel a figyelmet. Az elkészült plakát az osztályteremben elhelyezve ugyancsak „kapaszkodót” jelenthet a diákok számára.
Az iskolai konfliktusos helyzetek kezelése kapcsán fontos annak tisztázása, hogy az adott szituáció, konfliktusnak vagy zaklatásnak (bullying) tekinthető-e. Az alábbi ábra ebben a kérdésben segít eligazodni.
Az alábbi plakátot Müller-Kiss Adrienn fordította magyarra a wholeheartedschoolcounseling.com nyomtatható anyaga alapján. Ajánljuk gyerekekkel foglalkozó szakemberek figyelmébe az oldalt, számos szabadon letölthető angol nyelvű plakátot vonultat fel különböző tematikában, jó ötleteket lehet meríteni.
Nyitókép: Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ Óvodai és Iskolai Szociális Segítő szakmacsoportja