Az iskolai szociális segítő tevékenység kötelező jelleggel 2018. szeptemberében jelent meg a hazai köznevelési intézményekben: óvodákban, általános és középiskolákban.
Az óvodai és iskolai szociális segítők a tevékenységüket együttműködési megállapodás alapján látják el, amely az adott köznevelési intézmény (mint a szolgáltatás igénybe vevője), az intézmény fenntartója, valamint a szolgáltatást nyújtó, területileg illetékes családsegítő központ között jön létre.
A Budapest 3. kerület köznevelési intézményeiben elérhető, felsőfokú végzettséggel rendelkező óvodai és iskolai szociális segítők az Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ szakemberei. Szerteágazó, prevenciófókuszú feladatuk alapvető célja a gyermekek családi életében, vagy az iskolai beilleszkedésben, tanulmányokban felmerülő nehézségek korai kiszűrése, felismerése, és a mielőbbi, megfelelő professzionális segítséghez való hozzáférés támogatása (jellemzően delegálással, információnyújtással).
A segítő szakemberek egyebek mellett tematikus foglalkozásokat tarthatnak osztályközösségek számára, ezekre jellemzően az intézményvezető és/vagy az osztályfőnök megkeresése, felkérése alapján kerül sor. A szakemberek által vezetett foglalkozások különféle témákat ölelhetnek fel: bullying, cyber bullying, netikett, konfliktuskezelés, stresszkezelés, tanulásmódszertan, csoportfejlesztés, drogprevenció stb.
Az utóbbi tanévek tapasztalatai alapján elmondható, hogy a 3. kerületi általános és középiskolákban kellő nyitottság mutatkozik a szociális segítők által vezetett pályaorientációs foglalkozásokra is. Ezekre az alkalmakra nemcsak általános iskolák 7-8. évfolyamain mutatkozik igény, hanem középiskolák végzős évfolyamain is.
A közelmúltban egy 3. kerületi gimnázium pályaorientációs projektnapján közreműködött szociális segítő, az intézményvezető és az osztályfőnök felkérése alapján.
Az érettségi előtt álló diákok különféle „karrierutakat” járhattak be a projektfeladat révén. A tanulók 5 fős kiscsoportokban dolgoztak. A feladat az volt, hogy az előre meghatározott, véletlenszerűen kiválasztott főbb jellemzők (születési nem, családi háttér, lakóhely, iskolai végzettség, választott szakma/hivatás, szakmai nehézségek, karrierút-karriercsúcs, családalapítás, egzisztencia, időskor) alapján felépítsenek egy karaktert, felvázolva a karrierlehetőségeit, a lehetséges életútját.
A diákok plakátokat készítettek, majd a program zárásaként minden csapat bemutatta az általa „megalkotott” személyt – nevet is a diákok adtak a karakterüknek.
Érdekes és tanulságos karrierutakat jártak be a résztvevők, életszerű „megoldások” születtek. A feladat rávilágított többek között arra, hogy milyen meghatározó motivációs tényező gyermekkorban a családi háttér vagy iskolaválasztásnál a lakóhely nyújtotta lehetőségek. A diákok arról is hű képet alkottak, hogy a választott szakma/hivatás miként alakíthatja a felnőttkori életmódot, például a családalapítást, a társadalmi, egzisztenciális helyzetet, beleértve a nyugdíjas éveket.
A diákok által leszűrt legfőbb tanulság mégis az volt, hogy az egyéni ambíció, a motiváltság a legfontosabb, ha karriertervezésről, karrierépítésről van szó. A másik tanulság pedig az, hogy egy ragyogó karriert, kimagasló anyagi helyzetet is „el lehet veszteni”, ha az illető letér a helyes útról…
A gimnazisták kreatívan oldották meg a feladatot, kifejezetten élvezték a csapatmunkát.
Fotó: ÓCSTGYVK, óvodai és iskolai szociális segítő szakmacsoport